Nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki 'cookies'. Oznacza to, że mogą one być zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących 'cookies' w używanym oprogramowaniu. ×

Rzecznik proponuje zmiany systemowe w zakresie leczenia bólu

Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do Ministra Zdrowia o wprowadzenie zmian w przepisach rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania oraz opracowanie wzoru karty leczenia bólu. Rzecznik zaproponował również stworzenie wzoru ankiety do wypełnienia przez pacjenta, która zawierałaby możliwość określenia stopnia natężenia bólu oraz jego lokalizację.

Rzecznik przypomina, że każdy pacjent ma prawo do leczenia bólu – gwarantuje to art. 20a ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Natomiast każdy podmiot leczniczy udzielający świadczeń zdrowotnych pacjentowi ma obowiązek podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu, leczenia bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia.

Bartłomiej Chmielowiec uważa, że powinien zostać uregulowany obowiązek odnotowywania w indywidualnej dokumentacji medycznej pacjenta informacji o występowaniu bądź niewystępowaniu dolegliwości bólowych towarzyszących pacjentowi podczas choroby. Określenie wzoru karty leczenia bólu pozwoli natomiast na ocenę stanu zdrowia pacjenta w zakresie objawów bólowych a także monitorowanie jego leczenia.

Wprowadzenie zmian spowoduje podniesienie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych w placówkach medycznych. Ponadto przyczynią się one bezpośrednio do zebrania jeszcze bardziej szczegółowego wywiadu od pacjenta oraz odnotowania tych informacji w jego dokumentacji medycznej.

Treść wystąpienia Rzecznika Praw Pacjenta do Ministra Zdrowia

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Ustawa weszła w życie 5 czerwca 2009 r. ustanawiając Rzecznika Praw Pacjenta i katalog praw pacjenta, który obecnie obejmuje: prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych, prawo pacjenta do informacji, prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych, prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych, prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta, prawo pacjenta do dokumentacji medycznej, prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej, prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była pani Krystyna Barbara Kozłowska, którą 2 października 2009 r. powołał na to stawisko Prezes Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Z dniem 12 grudnia 2016 r. Prezes Rady Ministrów odwołał Panią Krystynę Barbarę Kozłowską z funkcji Rzecznika Praw Pacjenta. W dniu 27 października 2017 r. Prezes Rady Ministrów Pani Beata Szydło powołała z dniem 30 października 2017 r. na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Pana Bartłomieja Łukasza Chmielowca.

Do głównych zadań Rzecznika należy ochrona praw zarówno indywidulanego pacjenta jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.

Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Misją Biura jest skuteczna ochrona praw pacjenta, przy zapewnieniu wysokiej jakości usług dla obywateli. Realizując tę misję, od początku działalności (2009 r.) działa ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która umożliwia zainteresowanym osobom szybką, łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu z pracownikami Biura. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 09:00-21:00. W tym czasie dyżurujący pracownicy na bieżąco przekazują kontaktującym się z nimi osobom informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji i przysługujących środkach prawnych, a także zasadach działania polskiego systemu ochrony zdrowia.

W momencie wejścia w życie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta pracownikami Biura Rzecznika Praw Pacjenta stali się także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, klinikach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi lub innych przedsiębiorstw podmiotów leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową. Ochrona ta realizowana zarówno poprzez pomoc bezpośrednio pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym, a także inicjowanie i prowadzenie działalności edukacyjno-informacyjnej.

Inne aktualności